Onderzoek
VR4eVR: Virtual Reality voor verrijkte Visuele Revalidatie
Het VR4eVR-project biedt vernieuwende zorg voor mensen die na een beroerte te maken krijgen met visuele beperkingen, zoals hemianopsie (halfzijdige blindheid). Dit innovatieve onderzoek maakt gebruik van Virtual Reality (VR) om thuisrevalidatie mogelijk te maken en wordt geleid door het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) in samenwerking met Koninklijke Visio. Dankzij een subsidie van 2,7 miljoen euro van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kan dit zes jaar durende project een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van de kwaliteit van leven voor deze doelgroep.
VR4eVR richt zich op het ontwikkelen van VR-gebaseerde kijktrainingen die patiënten in staat stellen om in hun vertrouwde omgeving te oefenen, op hun eigen tempo. Door gebruik te maken van VR kunnen patiënten in een interactieve, veilige omgeving leren omgaan met hun visuele beperking, wat bijdraagt aan een grotere zelfstandigheid en vermindering van de druk op de zorg.
Een unieke benadering van VR4eVR is de betrokkenheid van familieleden, collega’s en zorgprofessionals bij het revalidatieproces. Door hen actief te betrekken, wordt het begrip en bewustzijn van de uitdagingen waarmee mensen met hemianopsie te maken hebben vergroot. Dit bevordert niet alleen het herstelproces, maar ondersteunt ook de maatschappelijke en professionele integratie van deze individuen.
Het doel van VR4eVR is om met behulp van VR-gebaseerde thuisrevalidatie een positieve impact te hebben op de kwaliteit van leven van mensen met hemianopsie. Door innovatieve technologie te combineren met wetenschappelijk onderzoek, streeft het project naar nieuwe standaarden in visuele revalidatie en een betere maatschappelijke participatie van mensen met een visuele beperking.
Vijf fasen
VR4eVR bestaat uit vijf fasen, na afloop waarvan we een geavanceerd prototype voor VR thuistraining hebben ontwikkeld en getest. Dit prototype bestaat niet alleen uit een VR-headset die de training kan aanbieden, maar ook slimme tools die gebruikt kunnen worden om te bepalen of de training leidt tot verbeterd zicht, verbeterde mobiliteit, en verbeterde kwaliteit van leven. Daarnaast biedt het prototype de mogelijkheid om naasten te laten ervaren hoe het is om hemianopsie te hebben middels een simulatie. Ook ontwikkelen we software om op afstand te kunnen monitoren hoe de training verloopt en waar nodig aan te passen. Lees meer over de verschillende fases in de menu’s rechts!

Fase 1. Verkenning
Tijdens de verkenningsfase onderzoeken we de nieuwste VR-technologieën om te bepalen welke apparaten, software en content het meest geschikt zijn voor thuisrevalidatie bij hemianopsie. Dit doen we samen met revalidatieprofessionals, personen met hemianopsie (HH), bedrijven en IT-ondersteuning. We ontwikkelen eerste prototypes om de haalbaarheid te testen en zorgen dat de technologie minstens op TRL4-niveau (getest in een labomgeving) komt.
Fase 2. Ontwikkeling
In deze fase bouwen we het VR-systeem verder uit. Dit omvat:
- Het opzetten van kijktrainingen in VR,
- Het bijhouden van activiteiten en het meten van de kwaliteit van leven,
- Het uitvoeren van zichttesten via VR,
- Het op afstand monitoren van trainingsvoortgang,
- Een simulatie van hemianopsie voor naasten.
We evalueren regelmatig samen met gebruikers en therapeuten om het systeem gebruiksvriendelijk en motiverend te maken. Daarnaast optimaliseren we MRI-protocollen om biomarkers te kunnen meten. Aan het eind van deze fase verwachten we een prototype op TRL5-niveau (getest in zorg- en thuisomgevingen).
Fase 3. Pilot
Tijdens de pilotfase testen we het prototype met 30 mensen met chronische hemianopsie. Voor de training ondergaan deelnemers een MRI-scan. We richten ons op het geïntegreerd gebruik van VR en remote monitoring, en laten zien hoe de hemianopsiesimulatie werkt. Gebaseerd op de ervaringen in deze fase, ontwerpen we samen met gebruikers en therapeuten de evaluatiemethode voor de volgende fase. Tegen het einde van deze fase verwachten we een prototype op TRL6-niveau (gedemonstreerd in zorg- en thuisomgevingen).
Fase 4. Evaluatie
In deze fase testen we het definitieve prototype in de praktijk bij Koninklijke Visio. We plannen een gerandomiseerde cross-over studie met 120 deelnemers om de effectiviteit van de VR-thuistraining te evalueren. De evaluatie richt zich ook op het verder verbeteren van de analytische software en modellen. We streven naar een prototype op TRL7-niveau (getest in een operationele omgeving).
Fase 5. Implementatie
In de laatste fase werken we aan het afronden van het voorspellingsmodel en ontwikkelen we een strategie voor de lange termijn, inclusief kosteneffectiviteitsanalyses en mogelijke vergoedingsregelingen. We onderzoeken mogelijkheden voor patenten en bedrijfsontwikkeling om het systeem uiteindelijk beschikbaar te maken als een kant-en-klaar CE-gemarkeerd product. Ook gaan we in gesprek met zorgverzekeraars en gemeenten om thuisrevalidatie voor iedereen toegankelijk te maken.